Когато изръчкаш състезателен мотор до краен предел, можеш да изпиташ чувства, които дори не си предполагал, че съществуват – а луди комбинации като страст и бесен страх едновременно са същински апотеоз на възбудата. Причината е една - машинаа.
На картинката е новият Дукати 1199 Panigale R, произведен за участие в световния Супербайк шампионат. Правилата са такива, че за да може един мотор да се състезава в Супербайк сериите, той трябва да е достъпен за клиентите. Тоест, този звяр – най-бързият мотор серийно производство – може да се купи срещу „скромните” 42 000 лева. Двигателят е L-образен-туин (като V-образен, но под 90 градуса), с 1198 кубика и 195 конски сили, които произвеждат въртящ момент от 135 нютонметра. Това, съчетано с тегло от 166 килограма, е гаранция, че ако резнеш оня, дето пъпли с 60 км/ч, няма и да те види (а може и да не те чуе).
Как подобно чудовище може да бъде толкова изящно? Звярът е първият „безрамков” мотор (виж „Шаси чудо”). Резултатът е чудовищно ускорение, което не намалява. Дори и при 298 км/ч. Максималната скорост е дори по-висока – 325 км/ч. Описано с едно чувство – иииихааааа!

Пили гумите

Радиалните спирачки Brembo M50 могат да накарат мотора да спре рязко дори и от 300 км/ч, но изглеждат прекалено чувствителни за употреба по софийските дупки

Вятър в косите

Високо стъкло отвежда вятъра над шлема, докато си в състезателен стадий. Дупките от двете му страни не позволяват турбуленция, така че да можеш спокойно да си фучиш с 300

Горе ръцете

Моторът идва не само с ABS и контрол на стабилността, но можеш да променяш настройките в движение, за да ги нагласиш към атмосферните условия

Лесна врътка

Шарнирът има четири различни позиции, което позволява на моториста да променя стабилността и захвата. Вилките и амортисьорите също са лесно регулируеми

Шаси чудо

Първият „безрамков” мотор използва еърбокса, за да свърже вилките отпред и шарнира отзад. L-туин двигателят вътре може да развие до 12 000 оборота в минута


Малък свят

Форд печели в средния клас

Въпреки шума, създаван от спортните коли, пътищата са пълни с компактни такива. Всъщност от десетте най-продавани автомобила в света шест са в средния или ниския клас. Крал между тях е Форд Фокус. Компанията от Детройт продаде 1 020 410 автомобила миналата година, което я прави номер едно в световен мащаб (на второ място остана Тойота Корола с 872 774). Форд постигна успеха, като направи универсална кола и я промотира с универсално послание. Кампанията „Един Форд” бе една и съща по цялото кълбо, без да бъде таргетирана към спецификата на пазара.
„Всеки клиент, който избере Форд пред Тойота или Сивик – това е една победа”, обясни Ейми Марентик – маркетинг-гуруто зад Фокус. И планът работи – продажбите в Китай скочиха с 50 процента, тези в Щатите – с 40 процента. Какво предстои на Фокус? Виж долу


Фокус, моля

Новият крал на компактните коли

Как Форд Фокус се превърна в най-добре продаваната кола в света? Елементарно – изглежда добре, не е скъп (началната цена е около 20 000 лв.) и не харчи много (средно 5.8 на сто). Ъпгрейдът е новият Фокус СТ (вдясно) – най-мощният от серията. Той идва с 252 конски сили и максимална скорост от 248 км/ч. Цялата тази сила се контролира от по-големи предни спирачки, по-малък просвет и по-твърди амортисьори. Цената му стартира от 34 000 лв.